fredag 19 augusti 2011

Annie Lööf klar favorit, skriver DN
Att tillfråga riksdagsmännen som SvD gjort om partiledarvalet är en värdemätare, men ingen bra sådan. Det är 23 personer, som inte ens har rösträtt på stämman. Där är avdelningar, kretsar och enskilda medlemmar som ska avgöra valet.
Annie vill ha plattskatt, avskaffa las, sälja ut SVT och SR, gå med i Nato, bygga ut kärnkraften?, ha euron, men inte nu?, vill inte ha ökad jämställdhet med delad föräldraförsäkring. På alla dessa området har jag rakt motsatt uppfattning...Centerns värdegrund...?

Anna-Karin Hatt är min favorit
Står för traditionella Centervärderingar, slår vakt om svaga grupper, socialliberal framtoning, nej till euron. Mina frågor handlar mer om brist på folkvald politisk erfarenhet, men är inte innehållet viktigare...?

50 procent privatvård ( C ). Jag satte i halsen
Först trodde jag att det var journalisterna som satt en provocerande rubrik, men det var ett konkret förslag från centerpartiets välfärdsgrupp och också partistyrelsen. Mindre lyckat är den mjuka formuleringen. Oproffsigt, dumt, fel och obegåvat är den rätta. Jag vill ha bra vård för de skattepengar jag betalar - offentlig eller privat spelar ingen roll. Vilka får vi röster från med detta? Inte vårdpersonalen i alla fall. Inte de som vill ha bra vård heller. Skall vi ta fram ett privatiseringsprogram nu för att öka från 7-8 procent till 50 i hela Norrland...eller ska vi ha 80-90 procent i Stockholm för att genomsnittet ska bli 50....Finn 50 fel.

För övrigt var Sonja och jag i samma kyrka i dag som i lördags. Nu var det vännen Ewa Waldenströms begravning. Vackert, stämningsfullt men tragiskt.


Inga kommentarer: