onsdag 10 augusti 2011

Lars Ohly avgår  - lite plötsligt
Det blev kanske lite plötsligt med tanke på vad Lars Ohly sa när jag var i Almedalen. Jonas Sjöstedt anmälde sig som partiledarkandidat samma dag som Lars Ohly talade i Almedalen. Inte så smidigt skulle jag vilja säga. Lite olikt Jonas. Lars Ohlys största dumhet var att kalla sig kommunist så länge. Det har han också medgivit nu, men det har suttit kvar hos många människor.
Lars Ohly var lätt att samarbeta med på nej-sidan inför folkomröstningen om EU.  Det var Jonas Sjöstedt också som vice ordförande i Nej till EU där jag var ordförande. Vi hade ett gott samarbete också i EU-parlamentet i övergripande frågor för att minska EU-makten och stärka demokratin.

Jonas Sjöstedt och Ulla Andersson kommer?
Det är mitt tips. Jonas är mycket duktig, populär och drar mycket personröster. Majoriteten av de distriktsordförande som tillfrågats vill ha Ulla Andersson som ordförande. En stor del av vänsterns väljare
vill ha en kvinna som ordförande. Det lutar åt ett delat ledarskap med Jonas och Ulla. Jonas ligger höger/mitten i vänstern och Ulla är en kunnig vänsterpolitiker som inte stöter bort någon.
Det blir en hård press på socialdemokraterna och även Miljöpartiet.

BNP måste justeras som mått på ekonomisk tillväxt med miljö, energi, klimat och hälsa
Det försökte jag få igenom redan när jag var sekreterare i Naturresurs-och miljökommitten i slutet av 1970-talet. Det var alldeles för tidigt. Det som nu är roligt är att det är en SEB ekonom som Klas Eklund som pektar på att BNP inte mäter kostnader för tillväxten på miljön, energin och klimatet. Här har vi vår chans i centern att sätta vår prägel på ett mått för långsiktigt uthållig tillväxt. Följ den internationella debatten i Frankrike, Storbritannien och i FN, tillsätt en svensk utredning och lägg ett förslag före valet 2014.

För övrigt ska Emma, Sara och Hanna vara brudnäbbar på Stoffes och Stina bröllop på lördag...

Inga kommentarer: