fredag 6 juni 2014

Det är klart vi ska fira nationaldagen. Sverige är verkligen värt att fira och samhörighet sammanhållning och gemenskap är något positivt.
Jag ska fira nationaldagen. Det är självklart för mig som svensk. Jag hör på nyheter och morgonprogram att det är lite olika syn på nationaldagsfirandet och det är inget fel  i det. Norge har ett helt annat norskt firande. Förklaringen är naturligtvis självständigheten från Sverige 1905 efter unionstiden.Vi har förskonats från krig i över tvåhundra år och vi har inte varit ockuperade eller inpiskade i tvångsäktenskap. Vi övergick själva från Svenska flaggans dag till nationaldagsfirande för ett antal år sedan.

Låt inte Sverigedemokraterna sätta bilden av Sverige och svenskarna. 
Man märker en tydlig försiktighet att fira Sverige. Man märker en tydlig försiktighet att vara svensk. Det finns en rädsla eller till och med en skräck att man blir kritiserad som nationalist om man firar nationaldagen och att vi är svenskar. Då låter vi Sverigedemokraterna styra. Låt inte Sd ta över den svenska flaggan. Jag vill fira mitt Sverige som jag alltid gjort och inte Sd:s Sverige och Sd:s svenskar. Men gör jag inte det så blir det ju till slut Sd:s Sverige och Sd:s svenska som bli tongivande....

Fira Ditt Sverige som du känner för som ett bra land där di bor och dit fler vill flytta.
Jag kommer att försöka hinna med tre ställen, först Gustavsberg i vår egen kommun, sedan Sundbyberg där KOMPASS ställer ut en spårbil idag och kommer att informera om modern miljövänlig transportteknik, sedan Hagaparken och om vi hinner också till Skansen.
För övrigt kan instämma med Zlatan. Jag vill leva jag vill dö i Sverige....ha.

Inga kommentarer: