torsdag 26 juni 2014

 Ett stor kliv för EU mot en EU-stat med Med Jean-Claude Juncker och den nya spitzenkandidatprocessen. EU tar en ny vändning som inte många förstår.
Jag minns Jean-Calude Juncker. Jag jobbade aldrig direkt med honom men vi satt i EU-parlamentet samtidigt och jag vet också att jag reagerade på hans "Mera EUropa tal". Han var både premiärminister och finansminister i Luxemburg. Att vara Europavän är inget negativt, tvärtom, det är jag också. Men att ständigt vara för Mer EUropa, där det handlar om mer EU, är något annat. Han gör inge hemlighet av att han är federalist och vill ha en federal stat. Är det den utvecklingen av EU vi vill ha? Inte jag i alla fall och i grunden inte de flesta svenskar och européer heller, tror jag.

Den nya toppkandidatprocessen där de politiska grupperna nominerar toppkandidater som EU-kommissionens ordförande har plötsligt och utan författningsstöd närmat EU till ett system med direktvald politisk ledning
"Hänsyn ska tas" till valen i EU-parlamentet men det står ingenting i fördragen om någon direktvald valprocess. Det som avses är att den största partigruppen i EUparlametet ska ha ett avgörande inflytande när stats- och regeringscheferna föreslår ny ordförande i EU-kommissionen. Lite i bakgrunden är det soialdemokraterna och talmannen i EU-parlamentet Martin Schulz som drivit fram processen när han i höstas uppmanade de politiska grupperna att nominera toppkandidater till EU-kommissionens ordförande. Nu får S stå där med svaret att det sannolikt blir en stark kristdemokratisk federalist som får uppdraget. Det hade han nog inte tänkt. I varje fall inte tänkt igenom...

Sveriges riksdag säger ja, men med mycket låg röst. Reinfeldt är inte heller för Juncker, S är det inte och i Centerpartiet har frågan inte diskuterats alls, i varje fall inte i en demokratisk process.
Så kan det gå till att skapa en stat med en nyvald "president".....om inte fler nu säger ifrån.
För övrigt kom Kjell och Annika Disheden hit till oss på Villa Schabraket i går och vi hade en trevlig middag med mycket sång. Nu blir det nog lite utflykter på Bohus-Malmön i dag.



Inga kommentarer: