onsdag 18 juni 2014

ISIS kan skapa en världskonflikt med Irak, USA, Iran och Syrien som inblandade stater om inte utvecklingen stoppas.
Det är en mycket allvarlig verklighet. Det skrev jag i går och den har inte blivit mindre. Jihadiströrelsen har intagit Mosul, Iraks näst största stad. Nu närmar man sig Bagdad. En terrorrörelse som hänsynslöst avrättar krigsfångar med nackskott. Till och med al-Quaida är rädda.

Allt handlar om inbördeskriget och motsättningarna mellan sunniter och shiiter..
...där ISIS kämpar för den mindre grenen Sunniter. ISIS vill skapa en ny sunnitisk stat kring gränsen Irak och Syrien. Det shiitiska Iran är emot detta. Vi kan få en världskonflikt. FN måste gå in och kan USA skapa en öppning så....världskonflikten måste stoppas.

Transportstrejken blir mer och mer en politisk konflikt - men de osäkra anställningarna måste minska
Strejken kan breddas med fler sympatistrejker. Jag tror sympatierna bland svenska folket här ligger på Seko och transportpersonalen. Att säga upp fast personal och återanställa dem på timtid är omoraliskt.  Här måste till en uppgörelse. Dit med en bra medlare snabbt.

Lyssnar på vårens sista partiledardebatt med ett halvt öra. Annie var hård  mot Fridolin om "en ekonomi utan tillväxt", men...
Centern var det parti som i Naturresurs- och miljökommittén, 1979, med dåvarande jordbruksministern Anders Dahlgren som ansvarig föreslog att BNP måste breddas. Den ekonomisk måttstocken måste också väga in följder för miljön, naturresurserna och efterkommande generationer. Jag var en av dem som föreslog detta som sekreterare i utredningen. Vi har inte kommit dit än, men det gör vi för vi måste...Centern kan ta upp debatten.
För övrigt ska jag nu läsa lite handlingar inför kf i kväll, bl a uppdatera mig på mina och Värmdöcenterns egna motioner om körkort för ungdomar och fler arbetsplatser på Värmdö



Inga kommentarer: