Till
kommunfullmäktige i Värmdö
Motion
angående upprustning av Slussen med
bussterminalen på nuvarande plats och en trafikförsörjningsplan , för Värmdö
Kritiken mot
Stockholms stads "Nya Slussen" är omfattande såväl i Stockholm som i
Nacka och Värmdö. Mark- och miljööverdomstolen stoppade det ogenomtänkta
förslaget till bussterminal i Katarinaberget bland annat för brister i fråga om
samråd. Bussterminalen i Katarinaberget
var ett dåligt förslag med stora risker för allvarliga brandolyckor. Det hade också
inneburit 2-300 meters längre
gångavstånd till T-banan och Stockholmsbussarna för resande från Nacka och
Värmdö. Stoppet för bussterminalen var en seger för förnuftet
Domstolsbeslutet
innebär stopp för stadens "Nya Slussen" eftersom det inte finns någon
godkänd helhetslösning. Trots löfte om
motsatsen avser Stockholm att börja bygga "Nya Slussen" utan att det
är klart med bussterminalen. Detta framkom tydligt vid det stora offentliga
mötet om Slussen i Tornhuset i Gustavsberg den 3 juni. Stadens representant uttalade sig där tydligt
för att "huvudinriktningen är en terminal i Katarinaberget" och att
en ny detaljplan ska tas fram som kan komma att ta 3-4 år. Startar bygget av
"Nya Slussen" enligt stadens planer så försvinner den nuvarande
platsen för bussterminalen. Den nya
detaljplan som staden nu planerar att ta fram riskerar också den att stoppas nu på grund av brand- och
säkerhetsriskerna som formellt inte prövades i sak i det Nej- beslut för bussterminalen som nu
gäller. Det kan betyda att det inte blir någon bussterminal alls på Slussen för
Nacka- och Värmdöborna utan att den måste flyttas till Gullmarsplan eller någon
annan plats.
Vi vill inte ha något nytt försök från staden med
en ny detaljplan för en ny bussterminal insprängd i Katarinaberget. Det skulle
försena projektet i 3-4 år och det riskerar att få till svar att bussarna får
gå någon annan stans än till Slussen.
Ingen
byggstart bör ske enligt stadens
planer innan det finns en helhetslösning
för Slussen, det vill säga inklusive detaljplan för bussterminal för Nacka-
Värmdöborna. Bussterminalen ska ligga på nuvarande plats i bästa läge för
omstigning till T-bana och stadsbussar. Under ombyggnadstiden ska det finnas
fyra filer på Stadsgårdsleden så att framkomligheten garanteras för Nacka- och
Värmdöbor. Ingen bussning ska ske från Henriksdal av Saltsjöbanans resenärer eftersom det
kraftigt skulle öka trängseln in mot Slussen.
Ett
alternativ till "Nya Slussen" är Slussen Plan B. Detta förslag går
att genomföra på ungefär halva tiden och till halva kostnaden jämfört med
"Nya Slussen". Här behövs ingen ny detaljplan eftersom Plan B utgår
från gällande markanvändning och rådande klöverbladslösning. Plan B innebär att
man river nuvarande Slussen som är i stort behov av upprustning och grundar,
förstärker, bygger upp och moderniserar med en effektivare fördelning av
ytorna. Framkomligheten blir bättre för bussar och cyklister helt avskilt från
bilar och gående. Biltrafiken flyter bättre eftersom man behåller de planfria
korsningarna.
Bussterminalen
blir helt ny med bättre kapacitet än både i dag och jämfört med "Nya
Slussen" samtidigt som den blir anpassbar när behoven blir mindre med
T-bana till Nacka. Byggtiden för Plan B beräknas till 4 år mot 8 år för
"Nya Slussen". De extremt dåliga provisoriska trafiklösningarna som
"Nya Slussen" skapar blir mindre och under kortare tid. De planskilda
rondellerna med klöverbladen blir kvar. De kraftigt höjda olycksriskerna med 400-meters tunneln under Stadsgårdstunneln
försvinner, liksom den 8-filiga motorvägsliknande lutande bron mellan Södermalm
och Gamla stan.
Det bästa
för Värmdöborna är att börja med att rusta upp Slussen NU utan någon ny
planprocess vilket plan- och bygglagen medger. Riv och bygg upp ett nytt
modernt Slussen med en miljö- och bullervänlig bussterminal på nuvarande plats
med passagerarna inomhus och bussarna utomhus. Här finns redan ett förslag med
www.SLUSSEN plan B.nu där allt beskrivs. Detta vill vi i Värmdöcentern.
Varför vänta
i åtta år med trafikproblem in till Slussen för att få en dyr och dålig lösning
när Plan B kan ge oss en lösning som blir dubbelt så bra, går dubbelt så fort
och blir hälften så dyr.
Värmdö
kommun måste på ett helt annat sätt än hittills följa och påverka Slussen projektet både avseende själva bygget
och trafikförsörjningen från Värmdö till Slussen under byggtiden. En
trafikförsörjningsplan bör tas fram i detta syfte. Ett löpande samråd ska ske
med staden, Nacka kommun och landstinget under hela byggtiden.
För att
underlätta trafikförsörjningen in mot staden under byggtiden men också som
permanent lösning bör Värmdö kommun
driva på för att vi får moderna, miljövänliga, gärna eldrivna
pendelbåtar från till exempel Gustavsberg och Ålstäket till Slussen.
Mot bakgrund
av ovanstående föreslår undertecknade att kommunfullmäktig beslutar
att Värmdö kommun föreslår att en politisk
samrådsgrupp för Slussenfrågan med
representanter för Värmdö, Nacka och landstinget omedelbart tillsätts
att Värmdö i
detta arbete ska kräva att
ingen ny
detaljplan tas fram för bussterminalen i Katarinaberget
att ingen
byggstart ska ske enligt stadens planer innan det finns en helhetslösning för
Slussen
att bussarna från Värmdö ska gå till Slussen
på nuvarande plats
att fyra
filer ska finnas på stadsgårdsleden under byggtiden
att en
upprustning av Slussen ska ske NU enligt Slussen Plan B
att en
trafikförsörjningsplan under byggtiden tas fram
att moderna
miljövänliga, gärna eldrivna pendelbåtar sätts in under byggtiden och också
därefter från t.ex Gustavsberg och
Ålstäket till Slussen.
Värmdö den
12 juni 2014
Hans
Lindqvist (C), ledamot av kommunfullmäktige
Ina Ununger
(C), ledamot av kommunfullmäktige
För övrigt åker jag nu in till Mölnvik och fixar min cykel som fått lite problem, läser kf-handligar oh sedan landsting-s,kretsstyrelse och kretsmöte.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar