måndag 19 oktober 2009

Afghanistan - ett nytt Vietnam
Det har jag skrivt i artiklar och på bloggen i flera år. Långsamt har jag noterat den ändrade attityden från många somt tidigare ansåg det självklart med mera trupper och mera krig. Nu är kriget inne på sitt nionde år. Nu varnas Obama för ett nytt Vietnam. Inga mer trupper Obama.
Civila insatser för fred.

Trängselskatt - nödvändig och accepterad
Det blir mycket vad bra du är Hans i dag, men jag minns när jag skrev min motion om miljöavgifter för resa till innestaden för sådär tio år sedan till distriktsstämman. Det blev hårda ord. Kerstin Lundgren vågade inte och distriktsstämman sa nej. Men tiden har ändrats. Nu behövs modern miljövänlig transportteknik som spårbilar och det kommer... har ni hört det förut.

Bra förslag från Kd om e-legitimationer
Systemet med e-legitimationer måste förenklas. Sverige skall bli världsledande på e-förvaltning, säger Mats Odell m fl kristdemokrater. Fler tjänster skall erbjudas från myndigheter på nätet, som t.ex bygglov. Regeringen har ingen tydlig it-politik. Det behövs. Odell är inne på rätt väg. Mer service och mindre byråkrati. Bra Kd.
Och detsamma säger Kd om alkoholpolitiken på DN Debatt. Bibehållen restriktivitet men enklare regler kring alkoholförsäljning.

För övrigt anser jag att det behövs fler kvinnor i politiken, inte minst i Värmdö där vi män dominerar i de flesta partier. Kanske Sara och Hanna är intresserade. Men det dröjer lite länge...
Jag skall just fira dem på 8-månadersdagen....

Inga kommentarer: