söndag 25 oktober 2009

Mitt land smälter
sa Mary Simon, ledare för Canadas inuiter vid de europeiska utvecklingsdagarna i Älvjö. Marken spricker när permafrosten tinar och husen sjunker ner i sprickorna. En talande berättelse från norra halvklotet. På södra halvklotet i Mikronesien dränks öarna av isarnas smältvatten. Jorden smälter och svämmar över. Visst, det kostar någon procent av den samlade bruttonationalprodukten att hålla tillbaka CO2 utsläppen. Men det kostar ännu mer i liv och framtid att inte göra något och det kostar ännu mer att vänta. Köpenhamn måste helt enkelt lyckas.

350 miljondelar CO2 i luften - annars skenar klimatet
det var temat på Sergels torg i går och i 190 andra länder i världen på den globala aktionsdagen. Själv blev det gräsrotsarbete i Älvsjö och debatt om modern transportteknik som en liten inledning till den stora spårbilakonferensnen som KOMPASS nu planerar för fullt den 8-10 december i samband med Köpenhamnsmötet om klimatet.
Det finns ingen plan B sa Margot Wallström, därför att det inte finns någon planet B. Fyndigt men dessvärre sant. Kommuner, landsting och regioner har ett stot ansvar. I vår kommun spurtar nu Framtids- och klimatberedningen med strategier och konkreta förslag.

Feldt - Lodin - ett ovanligt par
Kjell-Olof hade jag en hel del att göra med under EU-folkomröstningen och Sven-Olof Lodin var min professor i finansrätt under juridikstudierna i Uppsala. Så olika politisk bakgrund, Socialdemokraterna och Industriförbundet, men så likatänkande i artikeln på DN Debatt i dag.
Återinför inte den förödande förmögenhetsskatten, där hundratals miljarder flyr utomlands. Återinför inte fastighetsskatten om ni vill ha någon chans bland väljarna i storstäderna. S-förslaget om en skattereduktion för pensionärerna äts upp av den ytterligare skattereduktion s föreslår för förvärvsinkomster. Nollsummespel alltså. Prat med andra ord.
Hårt för s med så tunga personer från så olika håll som tänker likadant. Kanske något att ta till sig när kongressen öppnar i morgon...

För övrigt är Sonja och jag nu på väg till Emma, Sara och Hanna. Sedan skall jag slå deras pappa i tennis igen som jag brukar varje söndag....ha. Sen skall jag se Stockholm Open finalen med troligtvis cypriotisk seger.

Inga kommentarer: