torsdag 2 maj 2013

LO och SAP krockar om jobben och överskottsmålet.
Nja, säger jag efter att ha skrivit om detta i går också. Undrar om det inte varit i Löfvens säck innan det kom i Torwaldssons påse. Om man ser till vad Löfven säger så..."Det är bra att LO driver på i jobbfrågan, jag menar verkligen det." Och Löfven verkar inte ett dugg bekymrad heller över de olika buden om jobbmiljarder och överskottsmål. S och LO leder jobbfrågan....

Imponerande initiativ av MP om förhandlingar med kurderna i PKK om fred med Turkiet.
Jag röstade Nej i EU-parlamentet i den av första omröstningarna hösten 1995 om Tullunionsavtalet med Turkiet. Turkiet lever inte upp till kraven på fred, yttrandefrihet, språkrätt, kultur, och mänskliga rättigheter i Turkiet. Det har blivit bättre och nu finns en chans till fred efter Abdullah Öcalans besked om vapenvila från PKK. Jag diskuterade med Öcalan på en stor TV skärm tillsammans med andra EU-parlamentariker i EU:s internationella utskott om just detta 1996, men det var inte moget då. Nu kanske....

Sverige allt längre från kärnan i EU skriver Annika Ström Melin på dn.se/ledare
Ja,det är sant att EUrokrisen har skapat ökad misstro över hela EU och att kraven på ökad överstatlighet med finansunion och politisk union ökat. Alliansregeringen Har också i senaste regeringsdeklarationen övergett formuleringen "att tillhöra kärnan i det europeiska samarbetet". Det är inte alls konstigt, Lena. Idag har vi ett att allt mer flerkärnigt EU,där olika länder är med på olika områden som Schengen, euron, militära undantag, och det behöver inte vara fel tvärtom....

För övrigt gläder jag mig åt att Sverige kan bli självförsörjande på biodrivmedel som metanol och dme från skogsråvara, enligt en färsk rapport från KVA, Kungliga Vetenskapsakademin. Vackert.

Inga kommentarer: