onsdag 1 maj 2013

Valborgsmäss  är något särskilt- så var det i går också
Jag minns när jag som så där 10-årig gosse i Sundsvall gick upp på Södra berget och firade Valborg med några kompisar i skolan. Vi fick inte köpa smällare men det gjorde vi ändå. Alltid lika spännande, att slänga in i berget, att stoppa upp i stuprör...att...oj.. preskriberade brott.

Hemmestakören firade hos oss för sådär 40-e gången. 
Nej, vi visste inte vilken gång i ordningen det var. Vi kunde följa sånghäftena till 80-talet, men vi hade minnen från 70-talet när barnen var små. Fantastiskt roligt och lite unikt tror jag att 15-20 personer som bor eller bott i  Hemmesta hållit ihop så länge.

I går var det klädsel 1700-tal med fantastiska kollektioner och hattar med fördrink på övervåningen, sprattel ute i skogen, tipspromenad med 1700-talsfrågor om Bellman, Bernadotte, Napoleon, hattar och mössor, Linné, Amerikas bildande... roligt. Snaps och sill och vi tränar in vårsångerna. Promenad till Sjöliden med kyrkokören, rostbiff och potatissallad, vin och mera sång, sång...till framåt småtimmarna.. "Så lunka vi så småningom från...och Wennerbergs  "Nu tror jag det kan vara tid att tänka på refrängen....och efter dagens liv och strid bege sig hem i sängen...

Har lyssnat på LO-ordförandens och S-ordförandens förmiddagstal. Samma jobbtema men olika budskap
LO vill satsa 70 mdr och skapa 100 000 nya jobb, Jo jag tackar. LO och Torwaldsson vill ha bort överskottsmålet, liksom Göran Persson. Nej, nej sa S-ordföranden Stefan Löfven. Ett litet s-problem...?
Eller är det bara bra med olika bud där LO fått en nystart och S leder jobbdebatten.

För övrigt har Sonja och jag just plockat ner tipsfrågorna från träden i skogen och ska nu äta lite goda rester ute från i går...ute i solen.

Inga kommentarer: