söndag 16 november 2014

Det håller på att hända något i och med EU som kommer att förändra samarbetet som jag tror till det bättre - mer samarbete men mindre av EU-stat.
Nu har jag medverkat i seminarier, debatter och utfrågningar i tre dagar med anledning av 20-årsminnet av folkomröstningen om EU den 13 november 1994.
Ingvar Carlsson och Ulf Dinkelspiel var "som väntat". De tog Sverige in i EU och det var S och M, de två största partierna, som styrde hela folkomröstningen med Carl Bildt och Ingvar Carlsson.

Den avslutande TV-debatten med Ingvar Carlsson och Carl Bildt sittande och nickande bredvid varandra
om risken för "utanförskap" och "vi måste var med och påverka" fick många tvivlare att rösta ja.Det var framför allt inom S eftersom det var Ingvar C som tog initiativet till EU-medlemskap i en fotnot till ett ekonomiskt krisprogram 1991.

Ines Uusman, ordförande i S-Ja, som jag debatterade med, verkade nöjd med det mesta, 
både sina insatser som ordförande för S-Ja och hur det blev med EU. Ingen Fästning EUropa syntes här, inga döda flyktingar, ingen eurokris och inget demokratiskt underskott.

Ut ur EU och Ny folkomröstning var kraven på Nej till EU-mötet i går
Det var välbesökt med 50-60 deltagare i det övre åldershäradet, samtliga med minnen från folkomröstningen, men inga ungdomar. I mina ögon följdes inte kraven med tillräckliga argument,motiv och alternativ för att få någon framgång.

Bäst var mötet med "Forum för EU-debatt" och  EUropeans United for Democracy" på temat
Löften, Verklighet, Framtid" som Max Andersson höll i.
Där kom förslag om vad vi gör, Verkligheten med krav på omförhandlingar av EU-avtalen i Storbritannien och flera länder med återföring av makt till nationalstaterna dominerade diskussionen. En maktutredning borde tas fram också i Sverige som, Henrik Dahlsson föreslog och som jag också argumenterade för. Samarbete ja- EU-stat Nej,alltså, som har varit min slogan ända sedan folkomröstningen.
För övrigt har Micke, Emma, Sara, Hanna och jag nu spelat tennis i Gustavsberg och nu blir det liten lunch med tjejerna med deras favoriträtt, melon.





Inga kommentarer: