lördag 26 december 2015

Läser AKB:s, Anna Kinberg Batras intervju i Aftonbladet om framtiden och planeringen för att bli statsminister i Sverige.
Visst, ABK, har goda möjligheter och hon har en bred politisk erfarenhet, senast som gruppledare i riksdagen innan hon blev partiledare. Jag känner henne inte och har inte haft någon kontakt med henne på samma sätt som jag ändå hade med Fredrik Reinfeldt då han var engagerad i ungdomsförbundet och vi stod på olika sidor inför EU-omröstningen.

Jag tycker inte det var särskilt smart och är inte överens politiskt heller med  brytningen med Reinfedt i flyktingpolitiken till en allt mer restriktiv invandrarpolitik
Det är lätt för mig att säga men det har säker inte varit något lätt val för AKB. Trycket från moderata kommunalråd har varit hårt och hade inte Reinfeldt varit så framgångsrik politiskt så hade säkert kommunalråden och riksdagsgruppen ställt samma krav på honom.

Vet inte heller om M-beslutet på kongressen  i oktober att bli bästa skolparti är så genomtänkt om Alliansen ska hålla ihop. Björklund känner säkert vindarna.

Om jag ska se utifrån ett centerperspektiv så tycker jag att vi ska visa ansvar i en situation som den vi befinner oss i
med terrorhot,  flyktingkris och stora miljö- och klimatproblem framför oss. Det är nu vi ska göra det och visa omvärlden var ansvaret och miljökraften finns, Vi måste också driva utrikes- och internationella frågor mer så att vi har en bas att stå på när vi går in i 2018 års valrörelse. Ett bättre sätt att engagera sig i Natofrågan än medlemskap är att driva på för en förändring av Nato till en fredsorganisation där också Ryssland, Kina, Indien, Australien... blir medlemmar.
World Peace Organization.


Inga kommentarer: