lördag 8 april 2017

Tertordåd i Stockholm: Åhlens på Drottninggatan rammat av lastbil och Sverige är nu attackerat av terrorister. Fruktansvärt men kanske inte helt oväntat.
Jag sitter på möte med Centerns sjukvårdsgrupp tillsammans med Vårdförbundet i TCO-lokalen på Linnegatan i Stockholm. Mötet börjar 13.30.  Karin Fälldin och Kent Ivarsson håller i mötet från vår sida och vice ordföranden Gunilla Georg från Vårdförbundet inleder mötet. Vi är alla engagerade i att förbättra sjukvården och arbetet i vården med ett 15-tal deltagare. Talarlistan vill aldrig ta slut.

Vi ska sluta 15.30 och när fyra talare återstår säger ordföranden att vi nog måste avrunda. Folk ska hem. Det är fredag eftermiddag.

Då kommer en anställd på förbundet in och skriker att ett terrordåd har inträffat i Stockholm vid Åhlens, flera döda.
Det blir alldeles tyst. De fyra talarna skyndar på och sammanfattar. Alla tänker på något annat. Vi slutar mötet och alla plockar fram sina telefoner. Vad fruktansvärt. Vi går ner i receptionen och får mer info av receptionisten. Polisen har varnat. Gå helst inte ut. Vi kan inte bara åka hem. T-banan stängs, bussarna går inte, pendelbåtarna inte heller. Vad göra?

Vi går över gatan till en Hongkong restaurang och äter, Karin, Margareta, Kent,  Eva-Britt, jag och Ulla Hoffman från vänstern som också är där.
Mobil, paddor, TV-skärmar på. Svårt att ta till sig. Svårt att förstå. Fyra döda,ett 15-tal skadade, landstinget informerar oss om intagna, Polisen om riskläget. Vi äter och Löfven, Merkel, fler partiledare uttalar sig och uttrycker sina kondoleanser.

Jag går ut från restaurangen, och säger till mig själv att gå vägar där det inte är mycket folk,
Linnegatan mot Nybrogatan. Nej, inga bussar går.
Går förbi Dramaten, ska kolla Pendelbåten Sjövägen till Nacka. En jättekö, Den har inte gått på flera timmar. Men just när jag kommer går den och jag åker med.
Eter fyra, fem stationer i Nacka och på Lidingö,kliver jag av vid Nacka Strand. Går upp till Nacka trafikplats, tar 474 bussen, kliver av vid Ålstäket och går upp till Sonja, Emma, Sara, Hanna som håller på att somna....Dagen är slut. Kommer aldrig att glömma. Tänker på...

Inga kommentarer: