tisdag 21 januari 2014

Inför en miljöskatt på livsmedel som inte är producerade enligt svenska lagar och regler
Jag, och jag tror många med mig blir alltmer bekymrade över hur det svenska jordbruket minskar år efter år. Böndernas antal minskar, särskilt mjölkbönderna, gris- och köttproducenter har ständiga problem att få gården att bära sig, liksom de som odlar spannmål. De gårdar som blir kvar blir samtidigt större för att överleva.

Vi har ett rent jordbruk med höga miljö- och produktionskrav,
beteskrav, uppfödarkrav, utrymmeskrav för djuren. Det är bra och det är något att vara stolt över. Samtidigt som den svenska livsmedelsproduktionen minskar ökar importen, med lägre krav som vi inte kan konkurrera med. Det blir till slut en omöjlig ekvation.

Blir vi uthängda och bötfällda av EU om vi inför en miljöskatt på importerade livsmedel som inte når upp till våra krav, standards och regler? Och om vi skulle bli det är det fel att få den debatten med EU? Låt oss fundera på saken.

För övrigt åker jag nu upp till ett möte med Kent Johansson i Norrtälje om EU-valet och därefter ska jag på en begravning av en god vän och gammal arbetsgivare.


Inga kommentarer: