Nya Slussen - en tickande bomb för
8-10 miljarder som redan nu kostar 1 miljon om dagen, köer och trängsel från
Nacka och Värmdö i 8 år, ett riskfyllt bussgarage insprängt i Katarinaberget,
en 400 meters tunnel på stadsgårdsleden med risk för luftföroreningar och
långa köer
Ja, så kan stadens förslag
till Nya Slussen beskrivas i telegramtext. Inte så roligt och inte så bra. Här
kommer några ytterligare fakta.
- Den 4.2 kommer beslut om
vattendom från Nacka tingsrätt. Blir svårt enligt miljöbalken. Kan inte börja
bygga utan lagakraftvunnen vattendom, inte riva i vatten heller.
- Den 7.3 ska staden
senast lämna in överklagande på mark- och miljödomstolens Nej till
bussterminalen i Katarinaberget. Motiven
till nej var brist på samråd och andra formella fel enligt PBL som inte rättats
till sedan heller.
- Beräknade byggkostnader
på 8 miljarder kommer kraftig att fördyras
till kanske 10 eller mer. Bygget kostar nu 1 miljon om dagen och har
redan kostat 1.2 miljarder utan att man vet om det går att fullfölja.
- Bussterminalen insprängd
i Katarinaberget ska ligga 5 meter under havsnivån, långa gångvägar till
bussarna, hög brandrisk från biogasbussarna. Tusentals personer ska kunna
utrymmas med hjälp av 6 rulltrappor. Vad händer vid strömavbrott?.Luftkvalitén
riskfylld
-Oerhörd trängsel med
långa köer under 8 års byggtid, Stadsgårdsleden stänger två av fyra filer,
Katarinavägen stängd i fyra år, Folkkungagatan görs enfilig, Skeppsbron stängd,
Saltsjöbanan ersätts med bussar från Henriksdal i 6 år
-En tunnel på 400 meter
byggs genom de höga husen som ska byggas framför Coop och Folksam med risk för
långa köer.
Krav:
-Tillsätt en oberoende
kommission med svenska och internationella experter som granskar Nya Slussen
och också jämför med alternativet Plan B
-Bygget får inte starta
innan frågan om bussterminalen i Katarinaberget avgjorts
För övrigt åker jag nu in till en kollektivtrafikdag på landstinget med centern, trafik på riks och i regionen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar