onsdag 1 januari 2014

Offentlighetsprincipen är vår och den ska behållas och inte inskränkas - tvärtom ska vi exportera tryckfrihet, yttrandefrihet och meddelarfrihet till EU, sa ja-sidan inför folkomröstningen,men..

Så blev det inte.I dag träder en nya sekretessregel  i kraft. Frågor som har med EU att göra kan sekretesstämplas av någon tjänsteman om denne bedömer att det kan försvåra vårt samarbete i och med EU.

Hur kunde det ske utan egentlig debatt i Sverige vare sig bland politiska partier eller journalister? 
Var är och var var alla de vänsterpartister, miljöpartister, centerpartister och folkpartister som arbeta mot FRA-lagen? Hur kunde det bli så här i ett land som säger sig vara öppet och sedan får en lagstiftning som inskränker öppenheten utan att diskutera den. Jag är lika arg på mig själv som jag kritiserar partierna och journalisterna.

Var var jag? Det är en bra artikel av konstitutionsutskottets ordförande Peter Eriksson i dag i AB,debatt@aftonbladet.se men var befann han sig själv när denna fråga kom upp, ordföranden i konstitutionsutsksottet, inte vilket utskott som helst i författnings- och grundlagsfrågor. Vår offentlighetslagstiftning från 1766 kringskärs och Sverige som nation skriker inte, eller ännu värre, piper inte ens. Hemlighetsmakeriet ökar också i Sverige och det utan att vi förstått det.
Nej nu går jag och ser på backhoppning från Garmisch Partenkirchen i stället....Men God Fortsättning i alla Fall på det nya året.
För övrigt hade vi en jättetrevlig nyårsfest hos Titti Rudberg i går med Hemmestakören som inte slutade sent utan tidigt på morgonen på årets första dag.



Inga kommentarer: