måndag 6 januari 2014

Öppenhet, miljö, klimat, gifter, datalagringsdirektivet, Nej till den framväxande extremhögern och lite fler gröna blad på smalare men vassare är frågor Centern bör sätta igång med redan  nu inför EU-valet.
Det är inte samma typ av val det handlar om, EU-valet den 25 maj och riksdags-, landstings/region och kommunvalen den 14 september. Jag har varit med om alla och vet ganska bra hu folk resonerar. EU-valet är inte lika viktigt. Jag röstar inte för eller bort någon regering i Sverige. Det gör inget hur det går för "mitt" parti i EU-valet, det  är riksdagsvalet som är viktigt. Då kan jag rösta på något nytt "ofarligt" i EU-valet. Jag är ju EU-kritisk och nu finns det bara ett alternativ.

Därför röstade man på Mp, V och mig och Centerns EU-kritiska lista i EU-valet 1995. Sedan blev det Junilistan, piratpartiet och Sverigedemokraterna...? Vilket är den stora risken med detta val. Centern måste därför ta den debatten för att stoppa extremhögerns framfart i Sverige och Europa, att med argument stoppa Sd i Sverige och extrempartierna från att bilda en egen partigrupp i EU-parlamentet. Med en konstruktiv EU-kritik för mer samarbete och mindre EU-stat, för ökad öppenhet, mot inskränkningarna i offentlighetsprincipen, mot datalagringsdirektivet, mot övervakning och USA-spaning, för klimat, energi, mot gifter i mat och leksaker.

Då känner väljarna igen Centern från EU-valet över till riksdags- och lokalvalen.
Då blir det en naturligt valspurt, som Annie pratar om i dagens AB-intervju, ab.se/intervjun. Då behöver man  inte säga att vi är "skickliga på att valspurta" det märker folk ändå. Man behöver inte tala om framtida ministerposter heller...De kommer efter valet. Jobb och miljö är huvudfrågar för Centern i valet. Men vi måste ha beredskap för sådant som andra partier vill sätta i centrum som skola, sjukvård, välfärd, vinster, invandring och kunna slå till där så folk vet vad vi tycker. Då märker folk själva, utan att vi talar om det, att vi går fram i valspurten och framåt i valet....
För övrigt ska jag nu se på skidåkningen....

Inga kommentarer: