Förbifarten kan stoppas. Det vore ett
mycket positivt beslut för trafiken, miljön, klimatet, naturen.
Mycket talar nu för att
Förbifarten stoppas - ett mycket välkommet beslut i så fall. Det ser så ut om
man ska tolka det som kommit fram om förhandlingarna mellan S-Mp och V. Löfvens
besked i Januari att förbifarten ska byggas och inte är någon förhandlingsfråga
heter i dag "att det kommer att bli en bra lösning som båda parterna är
nöjda med", I Stockholm bildar S-Mp och V Majoritet och Fi har också
kommit in i Stadshuset och är kraftigt emot Förbifarten. Det är ju också i hög
grad en Stockholmsfråga eftersom vi i länet ska betala motorvägen med våra
trängselavgifter.
30 miljarder som redan är 60 för en ny motorväg på 21 kilometer, varav 19
sådär 40-60 meter under jord och vatten.
Det är ett gammalt tänk
ända sedan Kungshattsleden på 60-talet, Västerleden som följde och sedan många
år Förbifarten. Centern och Knut Nilsson var emot den redan då, liksom jag, och
nu ser det ut som.... Det är samma
feltänk i dag som det var för 50 år sedan. Det visade också 12 forskare på DN
Debatt för några veckor sedan.
De 60 miljarderna, som kan bli ännu mer, ska
naturligtvis användas för kollektivtrafik.
En spårbilsring runt
Stockholm för 70-100 miljoner per kilometer ger 3-4 mil spårbil för lika
många miljarder. När kollektivtrafiken byggs ut minskar bilåkandet. Bilpooler,
Hyrbilar, bildelning och de nya snabbt framväxande lånebilarna i städer minskar
bilismen ännu mer, dn.se/din ekonomi. Centern borde vända eller rättare återgå
till den gamla, gröna, miljövänliga och framtidsinriktade C-linjen,-Nej till förbifarten, mer kollektivtrafik.
För övrigt blir det nu landsting och Samrådsmöte med
handikapporganisationerna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar