söndag 12 april 2015

Digital trafikplanering kan utnyttja de befintliga trfikresurserna som fordon,vägar och spår bättre. Något att satsa på. dn.se/debatt
Det är verkligen en intressant och informativ artikel om hur modern it-teknik kan göra att trafiken flyter bättre. Med info om var köer finns, hur köer håller på att bildas, var det är lättare att ta sig fram kan dagens trafikresurser användas bättre och resandet och miljön förbättras. Vi behöver inte heller hela tiden bygga nya motorvägar. Det står att läsa på DN Debatt i dag av två forskare Anders Gullberg och Anna Kramers. En liten förändring där bilister väljer en senare tid eller an annan väg kan fördubbla framkomligheten och halvera restiderna.

För detta behövs en digital trafikplan som också kan differentiera  trängselavgifterna med högre priser där det är köer och tvärtom. 
Det kallas en samordnad prissättning av de trafikresurser som finns,väg, parkering, kollektivtrafik. Sverige ligger långt framme i info-teknologi och kan bli en föregångare. en "Välj bästa vägen strategi" för olika tider på dygnet.

Men varför tar man inte upp samhällsplaneringen i artikeln- inte ett ord om olika arbetstider och arbetsplatser nära bostadsområdena?

Och nu ägnar DN ett helt uppslag om splittringen i Sverigedemokraterna. Är det någon som är förvånad att Sd går framåt?
Vi har press- och yttrandefrihet. Om DN ägnar ett helt uppslag om den oerhörda splittringen i Sd med bråk, pengaslöseri och nazistkopplingar ökar det bara framgångarna när folk ser och hör att partiledningen försöker rensa ut. Media ska inte gråta över SD- framgångarna när de själva medverkar till dem, I detta fall DN.
För övrigt blir det lite förberedelser inför nästa vecka med styrelsemöte med KOMPASS i Umeå och distriktsstämma med Centern i Upplands- Väsby.

Inga kommentarer: