torsdag 16 april 2015

Vårbugeten: Svikna vallöften och hårda förslag kommer alltid efter valet  för att vara glömda till nästa val 2018, men S har stora problem med fyra frågor
1.De svikna löftena är för många
2. Jobben blir den viktigaste testfrågan med löftet om Europas lägsta arbetslöshet 2020
3.Sjukskrivningarna
4.Äldreomsorgen med bluff om finansieringen
Jag satt på möte med styrelsen i KOMPASS i Umeå under dagen och kunde bara delvis följa budgetdebatten på tåg och flyg. Först vill jag ge en eloge till Emil Källström som jag tyckte hade ett utmärkt anförande med raka Centerbesked som var inbjudande att lyssna på. Fortsätt med det.

De svikna vallöftena kommer att förfölja regeringen.
Nu går det att hänga upp mycket på vad Alliansen gjorde och inte gjorde. Om tre år inför nästa val fungerar inte det. Jobblöftet om Europas lägsta arbetslöshet blir en "Jobbigt" mycket "Jobbigt". Man kan luras med siffror, t.ex i åtgärder, men då blir det ännu "jobbigare".

"Satsningen"på äldreomsorgen med mer personal är ingen satsning, alla pengar tas från andra områden i äldreomsorgen som mat, utbildning mm.
Det har jag inte noterat förrän jag hörde det på ekot i morse. Alla pengar för mer personal i äldrevården tas från äldrevården. Är det en satsning, eller en bluff?.

Utmärkt KOMPASS möte i UMEÅ på designhögskolan
Inför årsmötet på spårbilspaviljongen nära Arlanda ska vi diskutera Sverigeförhandlingarna som regeringen nu tar upp,. Vi ska också ta upp Stadsmiljöavtalet där 2 miljarder avsatts för bättre infrastruktur och stadsmiljö. En särskild punkt ska handla om målformuleringarna för KOMPASS och vi ska få en genomgång av förslagen om spårbilssutredningen Airport City på Arlanda. Roligt.
Spårbilen kommer.
För övrigt ska jag nu titta på lite frågor inför distriktsstämman på lördag.

Inga kommentarer: