lördag 11 april 2015

Hillary Clinton, nästa president i USA - ohotad, eller, just därför mer hotad än andra skulle vara. Min favorit är hon oavsett..
Jag skulle verkligen vilja se Hillary Clinton som USA:s näste president. Hon har erfarenhet som få, Hon vet vad det är att vara guvernör, senator, kongressledamot, president. Hon har själv varit presidentkandidat och utrikesminister. Erfarenhet är inte allt, men det är faktiskt mycket. Politiskt har hon ända sedan Vietnamkriget, som hon var emot, vågat står för sin linje. Radikal i kvinnofrågor, feminist, skulle jag säga. Hon vet hur man både vinner och förlorar kampanjer. Hon skapade många politiskt goda "fredsrelationer" under sin tid som utrikesminister.

Det jag inte tycker om i USA är att "rikast vinner".
Att samla in kampanjpengar är ett måste i USA-politiken. Det begränsar naturligtvis urvalet av tänkbara kandidater. Hon har förberett sig noga och allt ser välplanerat ut. Men så var det också 2008. Redan då var Hillary Clinton favorit, men förlorade mot en uppstickare som hette Barack Obama. Sån´t kan hända igen. I USA gräver man mycket mer efter sådant som kan skada din motkandidat än sådant som du vill framhäva som egna meriter. Republikanerna lanserar en tredje kandidat på måndag, senatorn Marco Rubio och två har redan meddelat sina kandidaturer, Ted Cruz och Rand Paul. Att kandidera är att göra sig känd....så. Allt är möjligt, men min kandidat är Hillary Clinton.

Mycket positivt med det förstärkta nordiska försvarssamarbetet där Ryssland med rätta utpekas som det största säkerhetspolitiska hotet.
Det är också befriande att höra Försvarsminister Peter Hultqvist som på sitt gedigna dalmål behåller sitt lugn och står för sin sak. Inget Nato och ingen Nato-utredning.
För övrigt tycker jag att Centern här tydligt borde säga ifrån. Vad ska man med en Nato-utredning till om man inte vill gå med?


  

Inga kommentarer: