söndag 3 maj 2015

Ryssland firar freden men laddar för kriget. Så tragiskt upplever jag det väldiga "segerfiradet" med Putin på 70-årsdagen efter segern över Nazi-Tyskland.
Det är dubbelt på många sätt. Tyskland och Ryssland ingick  några dagar före krigsutbrottet 1939 Ribbentropp - Molotov pakten, en icke angreppspakt mellan Staterna. Ryssland var alltså allierad med Tyskland i början av kriget då Polen erövrades med hälften var från Öst och Väst. Ryssland och Tyskland delar upp Östeuropa mellan sig och Ryssland anfaller Finland i finska vinterkriget.

Hitler bryter Molotov-Ribbentropp pakten i juni 1941
och inleder sin storoffensiv operation Barbarossa mot Sovjet. Stalin utlyser det Stor fosterländska kriget.  Man ska komma ihåg att 26.6 miljoner ryssar fick sätta livet till innan freden den 9 maj som nu firas med enorma segerfester.

Det tragiska är att det som sägs vara ett firande av freden av många -också av mig -upplevs som något annat. En oerhörd rysk upprustning där Krim och Östra Ukraina bara är början.
Jag hoppas verkligen jag har fel, men det går inte att lita på en person som Putin. Många från väst deltar inte heller i "fredsfirandet". Men kanske ska vi byta fot. Vad skulle Ryssland svara om EU föreslår ett utvidgat handelssamarbete i ett frihandelsavtal?
När jag läser i mina gamla anteckningar om debatten inför folkomröstningen om EU 1994 ser jag att Ryssland undertecknad ett partnerskapsavtal med EU på Korfi 1994 bara två dager efter det att Ryssland undertecknat ett samarbetsavtal med Nato. Någon som kommer ihåg?

Vattenfalls vd Magnus Hall tror inte kärnkraften bär sig i framtiden. Avvecklingen är inledd.
För mig handlar det om mer än 45 års motstånd som blev allvar 1973 på Centerstämman med Fälldin och Halfven och nu börjar bli verklighet. Vi kan ta åt oss mycket av detta i Centern.
För övrigt ska vi nu sätta lite grönsaker och sedan äta en god lunch hos Lasse Rydqvist på Farstalandet i Gustavsberg.



Inga kommentarer: