söndag 31 maj 2015

Putin stoppar svenska politiker:Men gör inte en så stor sak av det. Det är ju precis det han vill.
EU har berättigat infört sanktioner mot Putin och Ryssland efter Krim-annekteringen och Ukrainakriget. Det tär på honom själv och hans oligarker. Nu vill Putin hämnas med en lista för inreseförbud till Ryssland där 8 svenskar står överst. Men gör ingen stor sak av detta. Det är just vad Putin önskar, men skärp gärna sanktionerna ytterligare mot Ryssland, som förbud mot export av vapen och liknande.

Valet i Turkiet 7 juni: Stöd det nya kurdiska partier HDP och pressa Erdogans kurdfientliga regering.
Jag jobbade mycket med och för kurderna under min tid i EU-parlamentet. Jag röstade emot Tullunionsavtalet mellan EU och Turkiet  och ställde som krav för ett ja att Turkiet skulle erkänna det kurdiska språket, kulturen och kraven på ökad självständighet. Roligt om HDP kan göra en stark valrörelse.

S-kongressen: S vill ha ett halvmiljonprogram med bostäder. Jag minns miljonprogrammet på 60-tale och inte var det så lyckat. 
Vi behöver fler bostäder men att satsa på jätteprogram som S föreslår blir helt fel.Staten ska inte tvinga på,då blir det fort och dåligt. Det ska byggas i kommunerna och inte bara allmännyttan utan bredare.

Och nu ska det bli en individualiserad familjeförsäkring
Jaga tycker inte det är något fel Andra försäkringar gäller ju personer inte familjer, Nuvarande system missgynnar kvinnor i arbetslivet. De får sämre förutsättningar och lägre pension. Men S-kongressen är väldigt otydlig. Ingen tidplan. Och det har gått långsamt hittills med pappamånaderna.
För övrigt sitter jag nu och tittar på vårblåsten utanför mitt fönster, och varmt är det inte heller så det blir lite inre tjänst i dag och uppvaktning av mor, alltså barnens mor på mors dag.

  

Inga kommentarer: