fredag 23 oktober 2015

Det är svårt att koncentrera sig och tänka på något annat än Trollhättan efter vad som skett. Och det växer fram ett tragiskt mönster också med bränder, högerextremism och otrygghetJa, det är så man känner det efter gårdagens fruktansvärda tragedi i Trollhättan Jag känner med alla elever, föräldrar som drabbats av ett plötsligt dödsfall, lärare och rektorer som skall försöka hålla ihop skolan efter detta hemska.

Det har inte hänt så ofta i Sverige, men det är ingen tröst nu. Det jag funderar över är att lärarna på skolan hade varnat för den bristfälliga säkerheten.
Detta eftersom det finns ett café för vuxna inrymt i skolan och det inte går att kontrollera vilka som kommer dit. Det är klart att säkerheten nu måste ses över på våra skolor så att elever, lärare och annan personal kan känna sig trygga. Men vi ska samtidigt slå vakt om vårt öppenhet i landet och får inte låsa in oss med vakter, larm, kameror och annan övervakning som skapar ett helt annat samhälle.

Mest bekymrad blir jag av den växande högerextremism som växer fram i hela EUropa genom flyktingkrisen som kan skapa just ett sådant samhälle som vi inte vill ha.
Det är bara att se på alla högerextrema rörelser som växer upp och når 10-20 procent och mer i de nationella och lokala valen.Närmast ligger Polen som går till val på söndag och där det nationalkonservativa partiet PiS som i,mycket liknar Högerextremismen i Ungern ser ut att få majoritet.
Men jag känner inte för att skriva något mer nu i dag på bloggen
Så fort jag slutat skriva kommer tankarna tillbaka....



Inga kommentarer: