lördag 31 oktober 2015

Alla helgons dag med sol och vackert väder för oss som ännu inte är helgon..... I dag skriver jag bara om en sak och två förslag som jag tycker EU bör ta tag i för flyktingarna
Jag hörde i morse på radions konflikt att en särskild grupp med forskare, It-folk och journalister försöker få reda på vad som hänt med alla båtar som försvunnit på medelhavet efter det att flyktingar stigit ombord. Under de senaste 15 åren har 30 000 eller så mycket som 60 000 personer drunknat eller försvunnit på vägen till EUropa.

Jag tycker EU och Europa har ett ansvar redan innan flyktingarna kommer och det är följande
1. Allra viktigast är naturligtvis att se till att få stopp på krigen.Det är ju flykt från krigens terror, elände, risker och fattigdom som gör att människor inte känner trygghet och säkerhet. EU måste på ett helt annat sätt än i dag  med förhandlingar, diplomati, morötter och piskor som t.ex handelssanktioner göar allt för att stoppa krigen.

2. Jag har en tid funderat på vad man gör åt flyktingsmugglarna. Så fort det uppstår ett behov så kommer folk och vill tjäna pengar på det. 
Flyktingsmugglare runt Medelhavet och flyktingförvarare, som Bert Karlsson i Sverige.  EU borde skaffa egna båtar som säkrare  och utan överpris för över flyktingar till EUropa. Medlemsländerna borde också själva ta hand om förläggningarna och varför inte med pengar från EU, detta för att alla länder ska ta ett ansvar för flyktingskrisen.

Trevlig Alla Helgons helg och kanske kan jag få någon att nappa på förslagen hur det kan bli trevligare för fler,
För övrigt har jag nu köpt frukt och godis så vi kan ta emot Halloweentjejerna, för det brukar vara mest tjejer, när de kommer.


Inga kommentarer: