lördag 23 januari 2010

Moderaterna tar ett kliv åt vänster
Ja, det räcker nog inte med ett kliv, åtminstone två bara denna vecka. Artikeln på DN Debatt som jag kommenterade på bloggen i går om "högre löner åt välfärdens medarbetare" var en tydligt vänstersväng. Kvotering till börsbolagens styrelser är en annan. Den första handlar om utmanaingar mot s och v. S blev helt tagna på sängen. Det kan man förstå från kommentererna från s-tidningarna; bluff, prat, det är resultatet som räknas...har det låtit.
Jag tycker Reinfeldt, Maud och många andra regeringsministrar har gjort ett fantastiskt jobb med återkommande besök i verkligheten på sjukhus, skolor och företag. Nu kommer svaren direkt från golvet. Men regeringen måste också tänka på dom som inte har några löner...känslan, omtanken. Om utanförskapet växer...vad?

Varför lyssnade centern inte på Lena Ek?
Centern borde ha lyssnat på Lena Ek för någon månad sedan som föreslog att centern borde pröva kvotering. Det hade uppmärksammats och hade dessutom kommit rätt i tiden för att ta död på andra problemfrågor.

Börje Hörnlund har en poäng
Precis det jag säger ovan, skriver Börje Hörnlund på debattsidan i AB i går. "Sjuka, arbetslösa, fattigpensionärer verkar regeringen se som en restpost som kollektivt skall bestraffas", skriver Börje. Jag har känt Börje sedan början av 70-talet. En gedigen "gammal" centerpartist också från Västerbotten med hjärtat på rätta stället. Vi jobbade mycket ihop om sjukvårds- och äldrevårdsreformen Dagmar på landstingsförbundet. Lite som Hedlund, Fälldin, Antonsson och Söder. Den tiden är förbi men känsla, omtanke, empati och omsorg...behövs oavsett tid...

För övrigt blev det en knapp mil i dag också, från Hemmesta, över fälten ner mot Värmdövallen, femkilometern och fälten hem igen i världens bästa spår...men jag har gjort mina Vasalopp.

Inga kommentarer: