onsdag 6 januari 2010

Tycker Andreas klarat vargfrågan bra
Vargen har rätt att finnas och leva som andra djur. Vi har ett stort land och skall knna hålla en stabil och frisk vargstam och då kan den vara större än den nuvarande. Jakt måste få ske, ¨både licensjakt och skyddsjakt. Licensjakten denna gång var inte bra. Det blev för mycket på en gång. "Ja till både jakt och fler vargar" säger Aftonbladet i sin rubrik i dag och redovisar svenska folkets inställning. Någonstans mellan inga vargar och inga varjar får skjutas måste beslut fattas. Jag kan försvara jakbeslutet från både narutvårds-, rovdjurs och skyddssynpkt. Andreas Carlgren fick en svår uppgift i mellandagarna och skall inte kritiseras. Genomförandet av licensjakten bör fördelas mer över tiden och jaktutbildningen bör förebättras. Vi har råd med fler varjar i Sverige, ungefär som svenska folket tycker.

Trettondagen - då allt vänder
Nu känns det som det är Trettondagen som blivit dagen då allt vänder och det nya (arbets) året börjar. I morgon förbereder vi oss inför kommunstyrelsen den 13 och kretsmötet i Värmdöcentern den 11.Vi har mycket att prata om. Landstingslistan och programmet, remissen Framtids- och klimatberedningen, näringslivets hus, vårens tids- och arbetsprogram, Centern inför valet och Alliansen, och de vanliga ärendena till kommunstyrelsen..
Jag skriver det ingen; min förhoppning att det skall bli ett bra samarbesklimat både inom kretsen, Alliansen och till oppositionen. Det sista är inte minst viktigt utifrån värmdöbornas perspektiv och hur de önskar se sina företrädare..
I morgon skall jag och Lars Alenfalk träffa Sten Engwall om planering för passivhus och på torsdag skall jag träffa regeringsföreträdare tillsammans med KOMPASS om modern miljövänlig transportteknik i Trollhättan och över hela världen...

För övrigt har Micke och jag åkt en bra runda i dag på skidor. Han från Hagaberg och jag från Hemmesta där vi träffades på Värmdövallen. En knapp mil blev det. 19 grader var det i morse...lite kallt om näsan. Vi mötte Sonja i spåret på hemvägen...

Inga kommentarer: