tisdag 8 april 2014

Rumänien är en katastrof som inte vill förbättra för sina egna medborgare. Bra att Sverige trycker på och nu måste de miljarder i EU-pengar som finns användas för romerna och inget annat
Man blir faktiskt förbannad när man läser dagens text i DN dn.se/nyheter.Svenska regeringen med EU-minister Birgitta Ohlsson i spetsen har "förhandlat"med Rumänien i månader om att de pengar som EU avsatt för romerna skall använda för romerna...Hör hur det låter. Politisk ovilja, ingen medfinansiering, usel förvaltning och korruption stoppar insatser för den egna befolkningen.

Bra att regeringen nu går vidare och trycker på EU-kommissionen för att pressa på Rumänien att de pengar som avsatts för romer ska användas för och till romer.Punkt slut.
Jag blir frustrerad varje gång jag går förbi tiggarna ovanför "pisstrappan" från Slussen upp till treans buss som för mig till landstinget. Jag ger ibland när jag inte behöver springa till bussen och frågar ibland vad folk kommer ifrån ,men blir alltid illa till mods bara av att det förekommer. Vi ska göra vårt när fattiga människor är här, men hemlandet Rumänien har huvudansvaret. Men att för bjuda tiggeri eller tom straffa tiggare är vansinne..

Så kommer då regeringen med sin jättesatsning på att bygga en motorväg till förutom Förbifarten.
Österleden ska nu blir  verklighet och två miljarder avsätts. Är det fler motorvägar med fler bilar som ska lösa miljöproblemen? 
Roligt blir det i alla fall i valrörelsen där fler bilar och motorvägar ställs  mot mer fler spår,kollektivtrafik och modern miljövänlig transportteknik.
För övrigt åker jag nu in till landstingsstyrelsen och tar beslut om tilläggavtal för NKS, Nya Karolinska Sjukhuset.

Inga kommentarer: