onsdag 8 oktober 2014

Högtidlig och värdig avtackning av Reinfeldt i riksdagen. Annie höll ett engagerat tacktal och avslutade med "Du är en fantastisk människa Fredrik."
Fredrik tackade för sina 24-25 år i politiken, 11 år som moderatledare och 8 år som statsminister. Det är imponerande. Han betonade EU, "som inte får ifrågasättas", och det vet jag som debatterade med honom inför folkomröstningen om EU för mer än 20 år sedan.
Tre stora samhällsförändringar har skett under min tid, sa FR. Sverige har den starkaste ekonomin sedan 40 år, jobbskaparmaskinen Sverige imponerar jämfört med andra länder. Öppenhet och tolerans har varit ledord, t.ex diskuteras nu hbtq frågorna öppet vilket det var helt tyst om när jag inträdde i politiken.
"Bli inte vi eller dom, bara vi" avslutade Reinfeldt som gick direkt in i våra hjärtan.

Stefan Löfven startade med en massa kritik mot regeringen, mindre lämpligt tycker jag.
Men han sa att "han hade stor respekt för människan Fredrik".Åsa Romsson underströk Migrationsuppgörelsen med regeringen. Annie tog arbetslinjen som exempel. Jonas sa att vi tycker olika men du är en motståndare vi respekterar.Du är "världens bästa kompis", sa Jan Björklund, och Göran Hägglund talade om "en unik politisk gärning"av en person som "kunnat samla" och bygga lag. Fredrik fick ett verktygsbälte för sina nya uppgifter i framtiden.
För övrigt har jag nu sett till att jag kan lyssna på partiledardebatten i riksdagen där Annie nu talar om skogen och landsbygden.

Inga kommentarer: