tisdag 14 oktober 2014

Kurderna drabbas hårdast av IS angrepp i Kobane och Turkiets skräck för ökad kurdisk självständighet
IS måste naturligtvis stoppas. Allt annat vore att ge upp mot mördare och våldsterrorister. IS framfart är ett hot mot mänskligheten och det gäller inte bara Mellanöstern. Angreppen i Kobane slår hårt mot kurderna som gör motstånd med självförsvarsstyrkan YPG  med USA-bomblyg som stöd men utan stöd av den närmaste grannen Turkiet. Det är en för  ånga obegriplig situation att Turkiet inte stödjer en av de stora folkgrupperna i sitt eget land.

Förklaringen är skräcken för ökat kurdiskt självstyre och PKK som lever kvar sedan Abdullah Öcalan på 80 och 90-talen.
Den första stora fråga vi röstade om när jag kom in i EU-parlamentet 1995 var tullunionsavtalet mellan EU och Turkiet. Jag röstade Nej eftersom jag ansåg att Turkiet först måste erkänna kurdernas språk och kamp för ökat självbestämmande innan EU kan skriva på något avtal med en sådan regim.

PKK har stämplats som en terroristorganisation och den stämpeln lever kvar
trots att Öcalan har suttit i fängelse i 10-15 år och det finns en överenskommelse om vapenvila som följd av den turkisk-kurdiska fredsprocessen för några år sedan. Erdogan är livrädd för att stödja PKK om han stödjer kurderna.  IS förstärker gamla konflikter. Vad är FN?

Magdalena Andersson försvårar för att inte säga stoppar alla möjligheter till samarbete med C och FP med sitt tal om tomma lador och avdukade bord
Nej, det var en dålig start på arbetet efter valrörelsen och S-övertagandet. Det var bara en fortsättning på valrörelsen. S och Magdalena ar ju gått med på alla jobbskatteavdrag och tar inte bort dem nu heller. Sverige går mot onödig konflikt.
För övrigt åker jag nu nu in till landstingsstyrelsen och lägger ett ersättaryttrande att jag inte hade deltagit i beslutet  med en ny plan för bussterminalen i Katarinaberget om jag varit ledamot.

Inga kommentarer: