tisdag 11 augusti 2015

Pagrotsky har helt rätt. Fortsätter krispaketen från EU, IMF och ECB så får vi fem fortsatt svåra år. dn.se/debatt. EMU försvagar och försvårar hela samarbetet i EU. Hitta en ny väg.
Jag har inte svaret på hur den vägen ser ut, men att fortsätta nuvarande policy med nya stödpaket och ny åtstramningar i det oändliga leder bara utför,som Pagrotsky säger. EMU har försvagat hela EU-samarbetet och skapat konflikter mellan rika och fattiga länder främst mellan nord och syd.Det är hela EU och vi EU-medborgare som förlorar på krisen.

Jag har inte svaret på frågan vad man gör i stället och inte Pagrotsky heller.
Han belyser dock vad som cirkulerar i olika EU-kretsar om mer makt till EU och institutionerna och mindre makt till medlemsländerna och medbortgarna. Ju längre krisen får hålla på ju troligare är det att folk till slut ger upp och säger ok då med EU-regering, finansdepartement, ett tyskt EUropa och minskad makt för medlemsländerna.Det vill jag inte ha och jag tror det gäller många med mig. Vad är lösningen? Någon? Grexit?

Tragiskt och mycket illa för freden i EUropa att fredssamtalen mellan Turkiet och PKK nu helt brutits. Turkietoch Edogan bär det största ansvaret för detta.
Samtalen har hållit på i fem är efter 40-50 år av strider. Öcalan, PKK:s ledare sitter sedan 20 år  i fängelse i en cell på ön Imrali men har ändå övervakat fredssamtalen därifrån.Erdogan vill stämpla det prokurdiska partiet HDP som vann valet i somras som terrrorister så att det inte kommer över de 10 procent som krävs i nyvalet som väntas i höst. Erdogan vill ha hela makten, göra om grundlagen och honom själv till både president och premiärminister - total makthavare.
För övrigt ska Sonja och jag nu ta emot skorstensfejaren och kolla vår  murstock och spis och sedan åka och titta på den katt vi pratat om och se om....


Inga kommentarer: