måndag 31 augusti 2015

Är det verkligen nödvändigt att mobilen ska registrera och i sex månader lagra vanliga människors uppgifter som nu sker. Registrering av vad du befinner dig var 25:e minut
Jag de är vad DN granskar kommit fram till dn.se/granskar . Jag blir både förvånad och oroad. Integriteten sätts helt ur spel.  Vad händer om någon får tag i informationen. Eller tvärtom, kommer det inte att bli fler och fler med brottsliga syften som vill ha tag i  informationen och som kan öka i stället för minska brottsligheten?

En sådan omfattande registrering ökar också handeln med personlig information som redan är en miljardindustri. Vad säger alla de som kraftigt stred mot FRA?

Peter Hultqvist går nu vidare med sitt och regeringens ökade samarbete med USA och använder Alliansfriheten som motiv. Nja,
Jag har sagt tidigare på denna blogg att jag tycker Peter Hultqvist hittills  visat goda egenskaper i försvarspolitiken. Stärkt svenskt försvar, öka internationellt och särskilt nordiskt samarbete och Nej till Nato. Nu beskriver han modellen i dn,se/debatt och den är ungefär som jag skrev ovan; stärkt eget försvar, fördjupat militärt samarbete "är den naturliga utvecklingen av alliansfriheten". Nja, säger jag, kanske inte. Men som alternativ eller till och med för att få bort debatten om Nato.medlemskap är det nog en inriktning som många accepterar.

Frågan om att ta upp värnplikten kommer att fortsätta. Jag vill återigen slå ett slag för medborgartjänst,
en möjlighet att göra "värnplikt" i antingen försvaret, i välfärdssektorn eller med säkerhetsfrågor kring miljö och naturkatastrofer..
För övrigt tycker jag Värmdö kommun ska vara nöjd med satsningen på båtmässan. Många besökare, kring 20 000 per dag och bra reklam för Gustavsberg och kommunen. Jag vet inte hur många människor jag talade med men också detta är något positivt.

Inga kommentarer: