tisdag 10 november 2015

Moderaterna får stå för sitt stoppförslag själva. Att avvisa asylsökande vid gränsen och ännu värre sända tillbaka asylsökande från Sverige till andra länder är inte humant. Är det lagligt?
Vad säger Centerledningen?

Dublinförordningen, att söka asyl i det första land man flyr till, följs inte. Krigen och flyktingkatastrofen har visat att när krisen blir för stor då sviker medlemsländerna. Sverige ska fortsätta att driva på för att den följs så länge den finns. I grunden måste den göras om.Sverige ska också fortsätta driva på för att alla EU-länder tar emot flyktingar efter sin storlek och ekonomi, Asylrätten måste värnas, men den får heller inte missbrukas, Vad säger Centerledningen? Tyst?

Jag hoppas verkligen att Aung San Suu Kyi och NLD-partiet får regeringsansvaret efter valsegern och att inte militärregimen ställer till något. Men jag litar inte för ett ögonblick  på dem.
Vi har inte sett de slutliga valsiffrorna, men det verkar handla om 70 procent av rösterna och om det håller i sig i den fortsatta valräkningen kan NLD få egen majoritet. Det är ett val i Burma, men jag tror de flesta ser det som jag, som ett val för hela världen.

Och nu kommer nya bud från Cameron om folkomröstning i Storbritannien om EU redan i juni 2016. Senare i dag får vi höra kraven i omförhandlingarna.
Jag tycker det är viktigt att Storbritannien är kvar i EU, men då måste EU-ledningen tillmötesgå kraven på återförande av makt från EU till medlemsländerna.

Uteslut Ryssland från OS om dopinguppgifterna stämmer. Allt annat vore ett haveri för idrotten,



Inga kommentarer: