söndag 28 februari 2016

Olof Palme är död sa busschauffören; Jag hade klivit på bussen från Hemmesta Vägskäl in mot staden och skulle till möte med styrelsen i Folkkampanjen mot kärnkraft. Då säger...
busschauffören i mikrofonen att Olof Palme, blivit skjuten och är död. Vi var inte många i bussen, 5-10 stycken. Det var lördag morgon har jag för mig. Vi tittade på varandra och undrade om han fått hjärnblödning.

Någon av oss gick fram till honom när han skulle starta och frågade, "Va´sa du...om Palme"? Det blev tyst... en stund. Dom sa det på radion, sa han sedan med gråten i halsen. "Han är död, skjuten på Sveavägen..." Nej, nej, du har hört fel. Slå på radion och...ja man pratade om Palme, någon hade skjutit...Det var inte lätt att koncentrera sig den dagen. Mötet blev i moll. tragiskt, vem har, varför...? Efter bion..

Det har skrivits hyllkilometer om Palmemordet. Det har utretts. Det spekulerats. Det har gissats. Läser debattartikeln i dag dn.se/debatt av Pierre Schori, en av Palmes närmaste medarbetare
i flera år. Temat " fullfölj Palmes kamp mot kärnvapen". Du har säkert massor med synpunkter på Olof Palme.  Nej, honom gillade jag inte, löntagarfonder, Castro, Nordvietnam...och jag kan hålla med. Jag var ordförande i Uppsala studentkårs utbildningsutskott och var emot hans förslag om UKAS, som utbildningsminister, fasta studiegångar. Det var hela studentkåren från Socialdemokrater i Laboremus till högerföreningen Heimdal.

Men kampen mot kärnvapen, Palme, Alva Myrdal, Inga Thorsson, Maj-Britt Theorin som också centern stod bakom. Bryt inte upp Sveriges politik för nedrustning och avspänning, skriver Pierre Schori. Nej till kärnvapen, Det tror jag de flesta kan ställa upp på. Inga kärnvapen på svensk mark. Värdlandsavtalet alltså.

Inga kommentarer: