måndag 1 februari 2016

Flyktingfrågan, eurokrisen, Camerons krav på återtagande av makt från Bryssel är heta ämnen i EU-samarbetet. Tyvärr finns många trista och farliga inslag som växande flyktingfientliga partier.
Jag blir väldigt frustrerad av att se hur många flyktingfientliga partier också är EU-kritiska. Att EU-kritiken växer är inte svårt att förstå med alltmer maktöverföring till EU, eurokrisen, arbetslösheten, nord mot syd, Storbritanniens krav på återtagande av makt från EU

Men jag bli frustrerad och mycket illa berörd av att EU-kritiska partier också ofta är flyktingfientliga, 
vilket gör mig allvarligt bekymrad. Den EU-kritiska rörelsen som jag känner den och medverkat i under 25 år både i Sverige och i EU har ändrat karaktär. Vid tiden för folkomröstningen var det överförandet av beslut från det egna landet till EU som dominerade kritiken, med mycket vänsterengagemang. Nu har det blivit nationalism och flyktingkritik som tagit över, kraftig höger. Jag vill inte stödja eller samarbeta med EU-kritiska partier som samtidigt är främlings- och flyktingfientliga. Jag förstår inte sambandet.

Ta det växande partier Alternativ för Tyskland som bildades så sent som 2013
som en proteströrelse mot euron, som sedan övergick till allmän EU-kritik och där nu flyktingkritiken tagit över. Partiet vill inte ha några flyktingar alls, utan alla ska sändas,tillbaka...Hur kan det bli så? Jag ser inte sambanden.Eller är det nationalismen som tagit över liksom i franska Nationella fronten, liksom för sannfinnarna, liksom för...Vi, men inga invandrare. Farligt, farligt.
För övrigt deltog jag i en minnesstund i går för,en av den EU-kritiska rörelsens mesta aktivister Gösta, Hugo Torstensson på restaurang Kvarnen på söder.

Inga kommentarer: