fredag 12 februari 2016

Vi klarar integrationen.Vi ska klara av det. Det är för mycket pessimism och uppgivenhet i debatten, säger arbetsmarknadsminister Ylva Johansson. dn.se/nyheter.
Hon har inte gjort sig berömd som någon optimistperson tidigare. Är det någon som alltid varit pessimistisk och kritisk till det mesta så är det Ylva Johansson. Det har alltid varit lite av Östros över henne "för lite och för sent". Man kan faktiskt fråga sig om inte S tycker att debatten just har blivit för svår och nedåtgående och att någon från S nu måste visa styrka och framtidstro. De senaste dagarnas besked från Mp och V om om krisläget har säkert bidragit.

Men är det Ylva Johansson som säger detta eller är hon "utsänd" för att lyfta partiet och regeringen och stärka  humöret?
Det får vi nog aldrig veta, men frågan kan ju ställas. Arbetslösheten har minskat i Sverige och bland personer födda i landet är 5,1 procent arbetslösa. Bland utrikes födda är det 15,9 procent. En kraftig skillnad.
Jag hoppas naturligtvis hon har rätt och
att vi kommer att klara integrationen. Ett stort land, ekonomin går framåt och människorna är hjälpsamma. Men lite teater verkar det nog från regeringen.

Erdogan är inte att lita på. Det har jag sagt hela tiden om uppgörelsen EU-Turkiet.
Turkiet har lovat att ta hand om flyktingar från Syrien och minska trycket på EUropa. För det har han fått ett antal miljarder. "Ge mig mina pengar, annars öppnar jag dörren för 2,5 miljoner syriska flyktingar som vill till Europa", skriker han nu. Tråkigt att få rätt.




Inga kommentarer: