torsdag 4 februari 2016

Vad håller Ryssland på med? Man fördärvar hela fredsarbetet i Syrien. Ryssland ska ha stark kritik för sina bombningar mitt under fredsförhandlingarna.
Det gör man för att stärka Assad och regeringen. Tusentals har dött och Ryssland skäms inte. Det är inte vanligt att jag applåderar Margot Wallström men det gjorde jag i går när hon glasklart tog avstånd från Rysslands bombningar.

Oj, vad glad jag blev över tingsrsättsdomen där  Girjas sameby erkänns ensamrätten till småviltsjakt och fiske.
Det var Gällivare tingsrätt som gav det beskedet i går efter förhandlingar i rätten sedan 2009. Det är vår ursprungsbefolkning och den har inte alltid behandlats med med respekt. Jag har alltid sedan jag var liten och läste indianböcker stått på ursprungsbefolkningarnas sida, indianerna, eskimåerna, samerna...

Har regeringen i Sverige ingenting att säga om förhandlingarna mellan Storbritannien och EU om ett nytt avtal? Har oppositionen det då...?
Nej. Tyst. Och Storbritannien är verkligen ett land som i högsta grad påverkar Sverige. Vi har täta relationer, mycket handel och tycker ofta lika i EU-frågor. Nu ser det ut som om ett avtal finns som skall diskuteras vidare i morgon, fredag med alla 28 EU-länder. Det mesta i det är bra, och inriktningen måste naturligtvis vara att Storbritannien blir kvar i EU.
Sverige bör också kräva förhandlingar. Ta fram en lista på förhandlingsområden där ett formellt undantag från euron liksom Storbritannien står högt på listan.
För övrigt åker jag nu till centerns kommundagar i Karlstad och deltar i en "Nätverksträff om infrastruktur". I morgon öppnar kommundagarna formellt. Roligt, roligt.


Inga kommentarer: