söndag 29 maj 2016

Erdogan och Turkiet gör det svårt för flyktingar, svårt för EU och svårt för sig själva att komma in i EU.

Det är en svängande utveckling som pågått i  Turkiet så länge jag följt frågan, sedan början av 90-talet. Då jag kom in i EU-parlamentet 1995 röstade jag emot tullunionsavtalet mellan EU och Turkiet för attTurkiet inte erkände minoriteter som kurder, assyrier, syrianer och andras rätt till sitt eget språk och kultur. För kurderna handlade det också om självstyre. 

Jag sa också i debatten att jag var för ett turkiskt medlemskap i EU om Turkiet stärker demokratin, yttrandefriheten och rättsstaten  och sina relationer till kurderna. Jag sa redan då att ett närmare samarbete mellan EU och ett "muslimskt" land som Turkiet skulle öka förståelsen för olika kulturer och stärka världsfreden.
Det har inte gått åt det hållet. I dag står Turkiet med Erdogan längre från medlemskap än någonsin. Tragiskt.  

Ska vi verkligen satsa sådär 300 mdr kronor på höghastighetståg mellan Sthlm- Gtbrg- Malmö? Är det värt pengarna?
Då tycker jag man ska se på alternativet. Vad kan vi få för upprustning av järnvägen i hela Sverige för de pengarna? Ta fram ett sådant alternativ så vi kan jämföra. Norrland, inlandet, ostkustbanan, järnvägsspåren. Lägg till detta också vad vi kan få fram av ny modern kollektivtrafik som spårbilar,. Gör detta först innan något beslut tas.

politisk debatt i kväll och hela fokus på Mp.
Det är bara att se morgonmedia. Hur ska det gå för Isabella Lövin? Ska hon höja...Obegripligt smala media som frågar sig om hon på en debatt ska höja Mp:s opinionssiffror från 3,5 till 4.0. Centern ska ge besked om att inte ta bort effektskatten på kärnkraft och fråga Mp vad de tycker.

Inga kommentarer: