måndag 30 maj 2016

Laddad partiledardebatt i går kväll där integration, jobb, klimat, energi var huvudpunkterna.
Både bra och mindre bra insatser från Centern.
Vi tar de bra först. Inledningen från Annie om insatser i förortsområden med fler poliser,strängare straff, framtidstro och ett krav från Löfven att lägga fram ett förslag när det finns majoritet i riksdagen vara bra.Bra var också att centern inte accepterar att tillfälligt uppehållstillstånd inte medger att barnfamiljer kan återförenas. Fast jag förstår inte vad tillfälliga uppehållstillstånd är bra för. "Att splittra familjer och barn står inte centern bakom". Bra också att EU måste öppna fler lagliga vägar för invandring och att länder som vägrar ta emot flyktingar kan bötfällas,

Jag tyckte också att Annie vann debatten med Löfven om att vi behöver fler enklare jobb
Och repliken att regeringen ju har gjort tvärtom när den minskat stödet för Rut och Rot-avdrag som minskat de enklare jobben vilket främst drabbat invandrare och flyktingar. Ett jobb och en lön, även om den är lägre, är bättre än bidrag.

Sämre var det med brunkolet, klimatet och kärnkraften.
Jag blev både förvånad och förb-ad när Annie räckte upp,handen på frågan vilka som stöder en försäljning av Vattenfalls brunkol. Det hade ja inte väntat mig.  Jag blir Bekymrad över att Annie tycks vilja sälja brunkolet och avskaffa effektskatten på kärnkraft. Mer växthusgasutsläpp och mer kärnkraftstimulans . Är det Centerpartiet? Nej, här kände jag inte igen mig och Centern som parti. Ställ krav på regeringen att som ansvarig för huvudägaren, svenska,folket göra upp med Tyskland att stoppa brunkolet och låta kärnkraften fortsätta tyna bort..

Visa fler reaktioner

Inga kommentarer: