fredag 17 juni 2016

Fruktansärt tragiskt med ett nytt terrormord på den brittiske parlamentsledamoten Jo Cox och det hänger tydligen ihop med EU-omröstningen.
Det ska inte hända, men har hänt igen. En aktiv ledamot i brittiska parlamentet på Ja-sidan i folkomröstningen, som vill att Storbritannien stannar kvar i EU blir skjuten och knivhuggen till döds under kampanjandet på hemorten. Man blir ledsen Och varför?.Och vem vinner på det här?

Finland vill föra dialog med Ryssland och Putin. Så säger den finländske presidenten Sauli Niinisö. Kontakt är alltid bra, bara man vet vad man själv vill
Finland har ett annat läge till Ryssland än Sverige. 134 mil landgräns säger det mesta och krigen under andra världskriget är betydlig mer närvarande än Sveriges krig mot Ryssland för 200 år sedan.
"Jag försöker fatta hur ryssarna tänker", säger Niinistö.

Bra förslag från Mkljövårdsberedningen och Anders Wijkman om att främst minska utsläppen från transporter.
Det är roligt att se ett sådant bra och genomarbetat förslag. Jag känner Anders W sedan studenttiden i Sveriges Förenade Studentkårer och då hade vi inte riktigt samma åsikter. Han har verkligen tagit,till sig miljöpolitiken och det ska han ha all heder av. Utsläppen från transporter ska vara minst 70 procent lägre 2030 än jämfört med 2010. Transporterna står för en tredjedel av växthusgasutsläppen så här kan mycket göras. Och roligt att det är en enig beredning.

Nu åker jag in och ordnar mail mm på min nya telefon på Elgiganten och sedan en sväng till Birgit om mina "Hågkomster" och sedan seminarium med landstingsgruppen som avslutas med en trevlig vårfest.


Inga kommentarer: