lördag 25 juni 2016

Nu är det midsommardagens morgon och jag har fått ordning på datorn på Bohus- Malmön och tagit in Storbritanniens Brexit i går, som jag inte trodde på. Men EU måste nu lära av det.
Jag satt uppe hela natten och lyssnade på radion och såg på TV och det gick verkligen fram och tillbaka. Ett tag lite efter midnatt såg det ut som ett klart Remain, men sedan skiftade det flera gånger.
När Skottland och Nordirlands röster räknades var det tydligt "Stanna",men när England och Wales kom in blev det Brexit.

Jag är glad åt Brexit för det kommer att ställa krav på EU och framtiden. Slut på EU-statsambitionerna och mer av samarbete, lyssna på medborgarna och på medlemsländerna
Och satsa på framtidsfrågor som miljö, klimat, jobb, säkerhet,dialog och samarbete med omvärlden
Jag har varit för en utvidgning med fler medlemsländer ända sedan jag började engagera mig för EUropafrågorna. Jag var för ett turkiskt medlemskap redan när jag kom in i EU-parlamentet 1995 just för att få en närmare dialog med ett delvis muslimskt land. Nu har läget försämrats men jag är fortfarande positiv till ett medlemskap men Turkiet måste stärka demokratin och yttrandefriheten och respektera kurdernas krav på ökad självständighet, Erdogans maktambitioner måste bort.

Sverige ska ta fram en lista på frågor att omförhandla där ett formellt krav på nej till euron som Danmark ska stå överst.
Fler länder som Nederländerna, Frankrike, Tyskland och många östländer kommer att göra på samma sätt och det är precis det som EU behöver genomgå nu - ett omtag med "Mer samarbete och mindre
EU-stat. Det är helt i sin ordning att förhandla med flera medlemsländer om återtagande av makt från EU. Det är bra för både EU  och medlemsländerna och stärker samarbetet. Regret, Respect, Restart hörs från EU. Bra, där Restart betyder precis det jag skrivit.
Fortsatt Glad Midsommar.

Inga kommentarer: