söndag 5 juni 2016

Jag kan inte låta bli men bloggen blir i dag om Muhammad Ali, född 1942 som jag och som jag följt under hela uppväxten och sett upp till
Både som boxare och som privatperson, inte minst hans politiska kommentarer. Hans vägran att göra krigstjänst i Vietnam var en höjdpunkt i hans liv för miljoner människor och hans tal och motiv varför "Skjuta dem för vad? De har aldrig kallat mig nigger.Det har aldrig lynchat mig. De har aldrig skickat hundar efter mig. De har aldrig våldtagit min mamma. Hur ska jag kunna skjuta dessa stackars män niskor". Det är ett tal i stil med Matrin Luther Kings som kom under samma tidsperiod. Boxningen tog din kropp och du fick Parkinssons sjukdom men din själ lever. Vila i frid Ali.

Vilket genuint korkat förslag i dn.se/debatt i dag att "skrota kommunerna".
Och det skriver en tidigare kommunstyrelseordförande i Örebro, Staffan Werme. Han vill kraftigt minska antalet kommunpolitiker. Han vill ta bort den förtroendevalda kommunstyrelsen och ha en borgmästare som fattar besluten i stället. Kommunen i övrigt ska styras av majoriteten, oppositionen ska bara vara åskådare och kunna hojta till. Glöm och göm ditt förslag.

Då visade Värmdö kommun i stället hur det kan gå till om man stärker det lokala inflytandet genom Medborgardialogen i går i kommunhuset om Gustasvbergs utveckling och framtid.
Först ett antal professionella presentationer om byggplanerna för Centrum, Vattentornsberget, Kråkberget och Försbifarten Östra Ekedal och sedan frågor, synpunkter och förslag  från den70-80 deltagarna på olika stationer med tjänstemän och politiker närvarande. Och en bra ledning av hela dagen.
Och nästa pilsner blir Förbifart Hemmesta....klokt att inget uppdrag ges till kommundirektören före medborgardialogen, ännu klokare om man redan nu hade dragit  tillbaka hela förslaget,

Inga kommentarer: