söndag 23 oktober 2016

Nu har Löfven bestämt sig för att resa till Saudiarabien och då måste han visa både vad Sverige tycker och diplomati. Han måste helt enkelt vara en bra statsminister,
Jag skrev i går att Stefan Löfven kunde ha valt ett annat land för sin utrikesresa där han bland annat hänvisar till att Sverige snart ska bli ordförandeland i FN:s säkerhetsråd och måste ha goda kontakter.
Det är inget fel att ha kontakter och dialog, tvärtom det blir aldrig några bra lösningar om man inte pratar med varandra. Han ska tala om vad Sverige står om demokrati, mänskliga rättigheter, feministisk utrikespolitik, men han ska göra det på ett diplomatiskt sätt, Han ska självfallet föra fram syftet med hela resan om handel och ekonomi och kunna återföra till media och allmänheten vad han sagt vid besöket.

Bra Söndasgskrönika av Peter Wolodarski i dn.se/ledare. Demokratin hotas av Trumps dumheter.
Valet är "riggat", Hillary Clinton har "stulit" det från honom. På frågan om han kommer att acceptera valresultatet fick moderatorn svaret "Jag kommer att titta på det då." Jag ska hålla dig i ovisshet." Han accepterar helt enkelt inte demokratin. Han vill inte ge  besked om han respekterar om hans motståndare vinner valet. Han undergräver legitimiteten i hela valet. Antingen inser han att han redan har förlorat eller så är han bara odemokratisk eller helt enkelt dum i huvet. Jag tror det finns inslag av alla dessa komponenter i den mannen.
För övrigt åker jag nu in till Stockholm Open där Stoffe och jag ska se finalmatcherna i dubbel och singel. Jag har varit där varje år sedan 1968, inte dåligt vá?

Inga kommentarer: