torsdag 29 december 2016

Sverige borde ställa upp på rätten till familjeåterförening och att uppehållstillstånd ska vara permanenta inte tillfälliga
Tänk dig själv in i situationen. Du är mitt i kriget, eller du är rädd för terrorangrepp, eller du ser helt enkelt ingen framtid i konflikternas Syrien. Eller så gäller alla tre.Vad gör du? Du är 30 år, du har familj med små barn, du har inget fast jobb, svårt med ekonomin, ingen skola för barnen, ingen säkerhet utomhus. Skulle du inte försöka göra något? Det tror jag. Du talar med din hustru, hon är rädd, men vet inte vad som är bäst. Jag åker först. säger han. När det ordnat sig i Tyskland eller Sverige skickar jag efter er.

Så ordnar det sig...åtminstone kommer han in i Sverige. Han söker asyl, det tar tid, han har hela tiden informerat hustrun om läget, genom Europa, vid gränserna.
Han vill planera en framtid i Sverige, men får bara tillfälligt uppehållstillstånd. Kan jag be familjen försöka komma hit? Vad änder om tillståndet går ut om några år? Tvingas vi då återvända till Syrien allesammans, Allt känns osäkert. Men jag längtar så eter min familj och nu har vi varit från varandra i snart två år.

Sverige borde som "Juluppropet" skriver återinföra familjeåterförening och jag tycker också permanenta uppehållstillstånd. 
Man kan börja med gruppen alternativt skyddsbehövande, som Juluppropet föreslår, för att se hur det faller ut. Är det någon som har räknat på hur många det skulle gälla? Gör det och se hur våra 290 kommuner reagerar och agerar. Något måste vi göra. Amnesti...? Kanske svårt att dra en gräns för vilka. Men något...

Inga kommentarer: