onsdag 7 december 2016

Tisdagen den 6 december blev det ingen blogg för jag läste korrektur hela dagen på min bok "Hågkomster" och nu vill jag ha iväg den till tryckeriet
Det har gått lite trögt de sista dagarna och nu vill jag få boken till tryckeriet så att jag kan ägna tiden åt lite andra saker. Personregistret till boken har tagit mycket tid och kontrolläsning och korrektur likaså. Men nu ser den ut att kunna skickas iväg de här veckan den 7 eller 8 december och så tar det väl 10-12 dagar innan jag får den i handen. Men boksläppet på Värmdö Bygdegård är inte förrän den 14 januari, Ska bli roligt.

Erdogan fortsätter på maktvägen mot den nya författningen som ska stärka presidentens makt - eller rättare all  makt i presidenten händer.
Hans parti AKP kallar den nya konstitutionen för ett "tillägg till författningen", men det är en skönskrivning. Erdogan kommer att ta över flera av de uppgifter som parlament och regering har i dag. Han, och nästa president, kommer att kunna bilda regering utan att bry sig om stöd eller inte i parlamentet.Tala om diktatur. En allvarlig och tragisk utveckling. Glöm medlemskap i EU.

Och i Italien blir det regeringskris när premiärminister Matteo Renzi försöker göra samma sak i en folkomröstning.
Folket avslog med 60 procent Nej, förslaget att minska senatens makt och ge det största partiet majoritet som skulle stärka premiärministerns makt, dvs hans egen. Men Nej, och det var ett rakt och bra besked från Italiens befolkning och Renzi avgår.

Inga kommentarer: