tisdag 24 december 2013

Julafton 2013: Dn skriver om "delad glädje räcker längre". Vi behöver inte köpa allt vi kan dela och hyra. dn.se/ledare.
I stället för att äga var sin bil som för det mesta står på gården eller parkeringen kan vi äga ett antal bilar tillsammans. Vi kan byta kläder med varandra, vi kan byta andra saker. Vi kan byta lägenheter eller hus med varandra när vi åker på semester i stället för hotell.
Fördelarna är att det blir billigare,vi kan spara naturresurser, minska växthusgaserna och andra utsläpp. Jobben då? Det blir väl färre då? Inte nödvändigtvis. Gräsklippare, snöskovlar och maskiner är andra exempel Administration och framför allt tjänster ökar.

Tag exemplet med datorer och skrivare.
Ett utmärkt förslag som vi kan stimulera politiskt är att göra det lättare att hyra datorer och skrivare och få serviceavtal med uthyraren. Jag tror många skulle uppskatta att bara kunna ringa ett samtal medan jag själv är på jobbet och få problemet med datorn som jag hade i morse, eller skrivaren ordnad medan jag är borta. Mer tjänster alltså, fler jobb och bättre vardag. Ok, men... kanske vill jag göra saker på mitt sätt och nu,nu. Men något går säker att ordna mer gemensamt. För en bättre värld men också en bättre vardag.

För övrigt ska vi nu packa in ,julklapparna i bilen och åka till Micke, Åsa, Emma, Sara, Hanna, Pelle, Lisa, Maja, Stina, Anna-Lena, Göran...det ska bli 18 och ha en riktigt trevlig Jul. Och det ska DU med.

Inga kommentarer: