onsdag 25 december 2013

Det blir mer dagbok än blogg -men vad är skillnaden. Det jag skriver om är det vardagsnära kring mig och oss och årstiden Jul.
Och det var en riktig Jul i går hemma hos Åsa och Micke på Starrmossevägen i Hagaberg. Jag satte på mig tomteskägget  med glasögonen när vi kom med våra julklappar och gick runt huset på baksidan. Jag hörde alla barnen skrika genom fönstret.Först var det tomten sedan blev det...det är farfar...En riktig jullunch med julsånger, snaps,lax och köttbullar. Vi var visst 18 personer. Vi ser på Kalle Anka och Hedenhös. Alla barnen sitter som förhäxade...

Sedan går Anna-Lena ut och hämtar några julklappar i bilen och strax därefter kommer tomten, men... hon har ju kommit tillbaka. Vi var flera som blev lurade.Grannen kanske....tomtem börjar dela ut julklappar till barnen och sedan tar jag fram dragspelet och vi dansar med tomten. Julgröt, jullekar med julklappar, lite historier om "när jag var liten..." De minsta barnen Sara och Hanna somnar...och Julafton lider mitt sitt slut

Julottan i Värmdö Kyrka - som vanligt, när vi firar Jul hemma. Fullt trots ösregn...
Och visst känner  jag igen många och dom mig, grannar, vänner från Värmdöpolitiken och där är den gamle kyrkvärden Krister Hillerström, som också läser Trosbekännelsen. Prästen Hans Gårdh talar om att ta vara på vardagen, det möjliga.... Bo Karlsson avslutar med Ottelåt på fiolen...Vackert, riktiga ljus. Går ut i gryningen....God Jul...God Fortsättning.

För övrigt blir det nu en lugn fortsättning på Juldagen på Backvägen i Hemmesta...


Inga kommentarer: