onsdag 30 juli 2014

Vapenvila-Upptrappning, vapenvila-nya strider- vapenvila, nej från Hamas, Nej också från Israel
Så har det set ut nu i flera veckor. Jag har skrivit på detta tema tidigare och skräms över att jag fortfarande behöver göra det. "kriget ska fortgå till Hamas är tillintetgjort". Inget vackert uttalande från B Netanyahu.Nu är det missiler, avfyrningsramper och de grävda tunnlarna som ska förstöras innan kriget är vunnet. DN talar om att det alls inte är konstigt att N "en gång för alla vill att militären slutför jobbet...". Ingen lyckat formulering, att tala på det sätter om bomber och dödandet av familjer och barn. Hamas är inte bättre, vi ska segra...

Båda vill famstå som segrare. Men det finns inga segrare, det finns  ingen militär lösning på konflikten. 
Båda förlorar på den och båda skulle vinna på den om man satte sig ned och diskuterade en långsiktig lösning. Hur blev det med FN:s  förslag om vapenvila? Det är den enda godtagbara medlaren efter alla misslyckanden.

Nu äntligen kommer EU med hårdare sanktioner mot Ryssland som kan minska konfliktrisken för framtiden.
De europeiska kapitalmarknaderna stängs, ett vapenembargo införs och förbud mot export av högteknologi för att utvinna olja. Nolltillväxten blir minus och till slut recession. Då har Putin hamnat i samma läge som Sovjetunionen för 25 år sedan. Då spelar det ingen roll om man är tuff. EU har en tio gånger starkare ekonomi än Ryssland. Här finns bara en segrare och en förlorare.

För övrigt är jag nu på Värmdö, läser post och tidningar, klipper gräs och häckar, köper brännvin och salamikorvar, packar och hinner bjuda Emma, Sara och Hanna på hallon i kväll innan jag tar nattåget med  Fjällfiskets vänner till Undersåker.
Vill bara flagga för för att någon dator tar jag inte med mig till fällvärlden. Där går gränsen...
Vi hörs i början på nästa vecka.




Inga kommentarer: